| Ha egy hálózatba, egy rendszerbe pénzzel lehet belépni, és a pénzedért nem kapsz semmiféle terméket vagy szolgáltatást (vagy messze nem a belépési díjjal arányos értéket), azaz csak azért érdemes belépned, hogy az utánad belépők által befizetett díjból részesedj, akkor az pilótajáték. Ha vannak olyan belépők, akiknek csupán a kapott termékért / szolgáltatásért is megéri a hálózat tagjává válni, akkor nem pilótajátékról beszélünk, hanem hálózati marketingről. A különbség óriási. A hálózati
marketing esetén a fogyasztói hálózat kiépítésébe fektetett piacszerzési munkánkért kapjuk a forgalmi jutalékokat. A pilótajátékban a beszervezés után jár ’fejpénz’.
Az utóbbi időkben több olyan rendszer is elindult, ahol különféle ’gyémántokat’, ’aranyrudakat’ lehetett ’virtuálisan’ megvásárolni, vagy arra valamilyen előleget befizetni (tehát látszólag ez volt a ’termék’), és az új tagok hasonló vásárlásaiból pedig jutalékot lehetett kapni. Ha maga a termék is csak egy fizetőeszköz, és a
megvásárlására csak azért van szükség, hogy ezzel elnyerjem az újabb tagok toborzásának a jogát, a terméket semmi másra nem tudom használni, akkor az egy illegális pilótajáték. Az ilyen rendszerek általában harsányan hangoztatják magukról,
hogy ők nem pilótajáték, sőt, sokszor azt is kikérik maguknak, hogy az MLM rendszerekkel hozzák őket egy kalap alá, de a bemutatójuk végére mindig kiderül, hogy csak az új tagok belépésének és azok befizetéseinek révén lehet jövedelemre
szert tenni, egy állandó létszámú, folytonos fogyasztással (értelmes fogyasztásról van szó!) rendelkező hálózatról ezekben az esetekben nem beszélhetünk. Lehet ezt csűrni-csavarni és világszinten egyedülálló és levédetett szisztémákat kitalálni, a
lényeg akkor is ugyanaz marad: ha egy kiépült hálózatba egyetlen új tag se lép be, és a tagok (vagy legalább egy részük) a saját értelmes fogyasztását innen intézi, és ebből aszerint vannak jövedelmek, hogy a hálózat logisztikája révén elkerülhető volt
a kereskedelmi és reklámköltségek – felesleges – kidobása, akkor egy jól működő hálózati értékesítési rendszerről van szó.
Ha jövedelem csak az új tagok által befizetett pénzekből képződik, akkor az ilyen rendszer nem áll meg hosszú távon a lábán. Ha esetleg ideig-óráig – esetleg pár évig – működik is, messze nem hosszú távú.
vissza a főoldalra | |